Bankowość internetowa – wady i zalety
Bankowość internetowa pojawiła się w Polsce pod koniec 1998 roku. Wtedy Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi zaoferował możliwość prowadzenia i obsługi rachunku bankowego za pomocą Internetu. Rosnące zainteresowanie bankowością internetową zawdzięczamy mBankowi, który był pierwszym wirtualnym bankiem w Polsce.
Bankowość internetowa polega na przeprowadzaniu transakcji bankowych za pośrednictwem Internetu i bez konieczności wizyt w oddziale naszego banku. Każdy bank oferujący tę usługę posiada specjalną witrynę internetową i to za jej pośrednictwem klienci korzystają z rachunku z dostępem do bankowości internetowej.
Początki bankowości internetowej
Początkowo Internet wykorzystywany był tylko w celach marketingowych i informacyjnych. Później zaczęto dodawać możliwość kontaktu on-line (np. poprzez e-mail lub formularz kontaktowy na stronie WWW) z doradcami bankowymi oraz kalkulatory służące do obliczenia wysokości odsetek od lokat i pożyczek. Z biegiem czasu dodawano kolejne funkcje i obecnie możliwe jest otrzymanie pożyczki, spłata rat kredytów, aplikowanie o wydanie karty kredytowej, dokonywanie przelewów czy stałych zleceń. I to wszystko bez ani jednej wizyty w banku. Najistotniejsze jest to, że każda z transakcji może być wykonana w dowolnym miejscu na świecie i o każdej porze.
Zalety bankowości internetowej
Początkowo bankowość internetowa dawała niewiele korzyści. Można było dzięki niej uzyskać co prawda informacje o działalności banków i oferowanych przez nie usług. Dopiero z czasem, kiedy banki oferowały coraz więcej w bankowości internetowej, klienci mogli zyskiwać coraz więcej. Po pierwsze, bankowość internetowa pozwala zaoszczędzić nam czas. Nie musimy z każdym wnioskiem udawać się do banku, nie musimy stać w kolejce po wypłatę czy wpłatę pieniężną, ani czekać na wolnego doradcę klienta, aby uzyskać odpowiedź na interesujące nas pytania. Dużym plusem bankowości internetowej jest fakt, że mamy do niej dostęp w każdym miejscu i o każdej porze. Możemy wykonać przelew do dowolnego odbiorcy, sprawdzić stan konta, czy historię transakcji. Składanie wniosków o kredyt czy wydanie karty poprzez stronię WWW to już standard. Także wykonywanie stałych zleceń, aby nie musieć co miesiąc pamiętać o zapłaceniu rachunków, jest dużym atutem bankowości internetowej. Jeżeli Twoje konto nie zapewnia dostępu do bankowości internetowej lub chcesz założyć nowe konto internetowe kliknij tutaj. Ranking Kont Bankowych to aktualne porównanie najlepszych rachunków osobistych na rynku.
Dodatkowe korzyści
Dla banków możliwość internetowej obsługi klienta to zysk. Dzięki temu mogą one ograniczyć liczbę pracowników w oddziałach banku i zmniejszyć koszty drukowania papierowych wydruków dotyczących umów kredytowych czy wyciągów bankowych. Poprzez bankowość internetową banki mogą też znaleźć optymalne rozwiązania dla swoich klientów. Dzięki temu rozwinąć może się bankowy cross selling. Dodatkowo bank może oferować swoim klientom tylko takie oferty, którymi będą oni realnie zainteresowani, a nie proponować mu wszystkie możliwe rozwiązania. Ciekawym rozwiązaniem, które od pewnego czasu funkcjonuje na rynku bankowości internetowych, są różne wykresy, które przedstawiają w jaki sposób rozkłada się kwota wydatków z naszego konta. Dzięki temu możemy co miesiąc zobaczyć na co wydawaliśmy najwięcej, a na co nie musieliśmy wydawać aż tylu pieniędzy i poprawić się w kolejnych miesiącach.
Bankowość internetowa – wady
Bankowość internetowa wiąże się z wieloma wadami. Istotną wadą są koszty, które mogą wyniknąć z obsługi rachunku przez Internet. W wielu bankach płatne są przelewy wykonywane elektronicznie. Można oczywiście wybrać bank, który takich opłat nie pobiera, ale trzeba pamiętać, że opłaty mogą się pojawić. Osoby, które preferują osobisty kontakt z doradcą nie będą zadowolone z usług internetowej bankowości. Czasami lepiej jest porozmawiać z prawdziwym człowiekiem, który szybciej i łatwiej rozwieje nasze wątpliwości. Jedną z wad jest fakt, że wszystkie nasze transakcje widoczne są w banku, co dla osób ceniących sobie prywatność może okazać się duża wadą. Dla banków, wadą może okazać się koszt nowych i coraz bardziej zaawansowanych technik komunikacji i interakcji z klientami. Jednak dzięki możliwości ograniczenia inwestycji w fizyczne oddziały banków, można zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na inwestycje w bankowość internetową. Ważną wadą, o której nie możemy zapominać, jest umiarkowane bezpieczeństwo bankowości internetowej.
Jak dbać o bezpieczeństwo korzystając z bankowości internetowej?
Aby czuć się bezpiecznie w erze Internetu musimy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim danych do logowania się do bankowości internetowej nie powinniśmy nikomu zdradzać, ani nie zapisywać ich w żadnym miejscu. Logować powinniśmy się zawsze tylko na komputerach z aktualnym i działającym programem antywirusowym. Powinniśmy też wchodzić na stronę bankowości internetowej zawsze z linku dodanego do zakładek, dzięki czemu nie padniemy ofiarą oszustów, którzy podrabiają strony banków. Żaden bank nigdy nie poprosi nas o podanie danych do bankowości internetowej przez telefon czy e-mail, więc w razie takiej wiadomości powinniśmy czym prędzej zakończyć rozmowę i zgłosić próbę wymuszenia danych. Jeżeli będziemy przestrzegać tych zasad nasze dane i pieniądze powinny być bezpieczne.
Podsumowując, obecnie trudno wyobrazić sobie rachunek bankowy bez możliwości internetowego wglądu w konto. Rosnąca popularność tej formy korzystania z bankowości prowadzi do poszerzania gamy możliwości, które oferują nam banki i minimalizację ilości wizyt w fizycznym oddziale banku.