Pracodawca przelał wypłatę na stare konto – co z pieniędzmi?
Wielokrotnie zmieniamy konta bankowe. Z konieczności (np. w przypadku kradzieży karty bankowej), z powodu utraty zaufania do banku, czy też po prostu znaleźliśmy ofertę, która wydaje nam się lepsze od tej, z której w tej chwili korzystamy. Zmieniając rachunek bankowy musimy jednak pamiętać
o tym, żeby powiadomić o tym pracodawcę. Inaczej jest pewne, że pracodawca przeleje wypłatę
na stare konto. Może być jednak też tak, że mimo tego, że poinformujemy pracodawcę o zmianie numeru rachunku, ten z roztargnienia wypłatę pokieruje na stare konto. Nie musimy się jednak martwić, nie jest to sytuacja bez wyjścia, a nasze pieniądze nie są stracone. Najważniejsze to nie panikować i zwrócić się z tym do pracodawcy, i jak najszybciej próbować rozwiązać tę sytuację.
Zamknięty a zablokowany rachunek.
Często jest tak, że mylimy te dwa pojęcia. Warto jednak podkreślić, że rachunek zamknięty i zablokowany, to dwie różnie sprawy. Zablokowanie konta najczęściej jest tylko przejściowe,
na przykład gdy zgubimy kartę, czy też gdy zostanie ona „wciągnięta” przez bankomat. Może być tak, że zablokowany jest tylko dostęp do bankowości elektronicznej, czy też dostęp do pieniędzy znajdujących się na koncie. Kiedy natomiast zamykamy konto, jest to definitywne. Skutkuje to rozwiązaniem umowy z bankiem.
Pracodawca dokonał wypłaty pensji, a tobie przypomniało się, że nie podałeś mu nowego numeru konta?
Spokojnie, nie tobie pierwszemu się to zdarzyło (i na pewno nie ostatniemu). Twojego starego numeru rachunku na pewno nie dostał nikt inny, więc twoje pieniądze nie trafią do obcej osoby. Pamiętajmy też, że transakcje bankowe nie maja prawna „zginąć” w przestrzeni wirtualnej. Warto też zaznaczyć, że banki posiadają systemy informatyczne, które są zaprojektowane specjalnie tak, aby błędy,
które popełniamy wpisując numery konta (przykładowo pomylenie kolejności jednej lub kilku cyfr) wychwytywać automatycznie i najzwyczajniej w świecie takich przelewów nie wykonywać. Istotne jest również to, że przelewy wykonane na nieaktualne konto w ciągu kilku dni zostają automatycznie cofnięte do nadawcy.
Konsumenci są chronieni przez prawo!
W Kodeksie cywilnym istnieją akty prawne, które zabezpieczają sytuacje klientów banków oraz regulują ją. Są to w szczególności przepisy Kodeksu cywilnego, które odnoszą się do umowy rachunku bankowego, ustawa Prawo bankowe z 29 sierpnia 1997 roku, ale także regulaminy wewnętrzne banków. Akty te zabezpieczają klientów, bo wiadomo, że jeżeli klientowi zdarzyłoby się „stanąć
w starciu” z tak dużą instytucją, jaką jest bank, to konsument nie jest przeciwnikiem równorzędnym.
Co ma w takim wypadku zrobić pracownik?
Jeśli zdarzyło się tak, że Twoja pensja została przelana na zamknięte konto bankowe, powinieneś
jak najszybciej udać się do swojego przełożonego i zgłosić mu ten fakt. Kiedy środki, które przelał pracodawca na zamknięte konto zostaną mu zwrócone, osoba, która odpowiada za wypłatę pensji ponowi przelew, ale tym razem na twój nowy numer rachunku.
Co robią banki, kiedy pieniądze trafią na nieaktualny rachunek?
Kiedy zamykamy konto w banku, zazwyczaj zwraca się on do nas, abyśmy podali nowy numer konta, na który mają być przekazywane pieniądze zgromadzone na starym koncie. Banki nie mają jednak takiego obowiązku, nie muszą przekierowywać przelewów, które zasilają stary (zamknięty) rachunek na nowy. Dlatego też najczęściej jest tak, że bank zwraca te pieniądze na rachunek nadawcy przelewu. Zazwyczaj trwa to do 4 dni roboczych (jeśli nadawca i odbiorca przelewu mają konta w tym samym banku, dzieje się to szybciej).
Nie ma możliwości, by banki przywłaszczały sobie przelewy, które zostaną dokonane na zamknięte rachunki.
Uważajmy na oszustów!
Musimy zachować szczególną czujność, gdy my wykonamy przelew na rzekomo zamknięte konto bankowe. Odbiorcy (ci nieuczciwi) mogą próbować wmówić nam, że zlikwidowali rachunek, na który przesłaliśmy pieniądze i zażądać od nas, abyśmy wykonali kolejny przelew. Musimy wtedy natychmiast zwrócić się do banku, do którego należy nasz odbiorca i dowiedzieć się, jaki jest faktyczny status tego rachunku. Jeśli nasz odbiorca jest uczciwy i faktycznie konto jest nieaktualne, to pieniądze do nas wrócą, wtedy faktycznie możemy wysłać pieniądze ponownie. Jeżeli natomiast konto odbiorcy jest dalej aktywne, to potwierdzenie przelewu jest niepodważalnym dowodem na to, że go dokonaliśmy (na przykład przed sądem). Banki nie pozwalają na to, aby pieniądze zniknęły, jednak może trochę zająć, zanim powrócą na właściwy rachunek.
Jak w skrócie wygląda cała sytuacja?
- Nie denerwuj się, pieniądze przepłyną do odbiorcy, do którego miały zostać przelane.
- Zajmie do 4 dni roboczych.
- Przelew na nieaktualne konto zostaje automatycznie wycofany do nadawcy.
- Można zadzwonić na infolinię banku, aby się dowiedzieć, czy sytuacja jest już rozwiązywana.
- W razie komplikacji zostaną one niemalże natychmiastowo rozwiązane.
- Jeśli konieczna jest reklamacja, należy zrobić ją w banku, z którego został wysłany błędny przelew.