Personal branding = marka osobista

Pojęcie personal branding pojawiło się u nas w Polsce dość niedawno. Większość z nas, nie zdaje sobie sprawy z tego, na czym to polega i kiedy używa się personal branding. Przekonacie się, że to zjawisko dotyczy każdego z nas, nie tylko celebrytów czy polityków. Jak kształtować, rozwijać personal branding? I co to tak naprawdę jest?

 

 

Personal branding- czyli?…

Pojęcie to wywodzi z USA i jak już wspominałam, w naszym kraju funkcjonuje zaledwie od kilu lat. Niestety, nie ma jeszcze wielu specjalistów, którzy mają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w tej dziedzinie. Personal branding to marka osobista. Jak już wiecie, nie należy wiązać, że marka osobista dotyczy tylko osób znanych, celebrytów czy polityków. Personal branding pojawia się w życiu każdego człowieka, znanego lub nie, bez względu na wiek, prowadzoną działalność czy też liczbę zatrudnionych pracowników. Na czym polega personal branding? Jest to budowanie własnej marki, dzięki zarządzaniu swoim własnym wizerunkiem. Musimy pamiętać, że nasze działania muszą być świadomie oraz dokładnie przemyślane. Jeżeli chodzi o markę osobistą, najwięcej i najczęściej mówimy o niej w oparciu o osoby, które działają w branży politycznej i rozrywkowej. To kształtowanie wizerunku jest nieodłącznym elementem personal branding’u ( promocji medialnych postaci). Kształtowanie własnej marki osobistej, zapewnia nam rozpoznawalność, popularność naszej marki a także wzmacnia naszą pozycję na rynku. Dążymy do perfekcji, każdy w swojej dziedzinie. Pamiętajmy, aby podejmować odpowiednie działania, które dotyczą zakresu personal branding.

 

Czym charakteryzuje się personal branding? Jak funkcjonuje?…

Najważniejszą cechą, którą warto byłoby zapamiętać, jest indywidualne podejście do tematu. Musimy wiedzieć, że punktem oparcia funkcjonowania każdej jednostki na rynku, jest właśnie personal branding. Jednostka ta, powinna być traktowana wyjątkowo. Natomiast strategia musi się opierać na tym, co odrębne. Pamiętaj, sukces zależy od wielu miesięcy ciężkiej pracy. Musimy dokładnie poznać zachowanie, charakter, wady, zalety, a także preferencje danej osoby. Najważniejsze jest to, aby być systematycznym w swoich działaniach, ponosić konsekwencje swoich czynów i wyciągać wnioski.

Zastanawiacie się pewnie, gdzie i w jakich przypadkach wykorzystuje się personal branding? Metody i zasady marki osobistej sprawdzą się wszędzie, dosłownie w każdej dziedzinie. Powinniśmy jednak znać podstawy prowadzenia kampanii zarządzania własnym wizerunkiem.

Personal branding a manipulacja.

Jeżeli chcemy kształtować markę osobistą, należy rozróżnić dwa pojęcia: personal branding oraz manipulację. Niektórzy z nas mylą te dwa działania. Natomiast kreowanie własnego wizerunku to nie jest to samo co fabrykowanie faktów. Bardzo często opieramy swoje działanie na kłamstwach, co niestety zazwyczaj kończy się dla nas źle. Prawda zawsze wyjdzie na jaw. Kłamstwo jest dla nas nieopłacalne, ponieważ informacje są weryfikowane. Możemy stracić wiarygodność na długie lata.

Warto również zaznaczyć, że w personal branding, liczy się przede wszystkim świadomość własnej osoby. Musisz zwracać uwagę na swoje atuty ale również słabości. Zapoznać się        z każda swoją cechą charakteru, tą pozytywną jak i negatywną.

 

Jeżeli chodzi o budowę strategii…

Pierwszym krokiem jest sformułowanie, skonstruowanie strategii swojej osobistej marki. Jak już wspominałam, najważniejsza jest dokładna analiza samego siebie. Jeżeli nie wiesz jak stworzyć strategię , możesz skorzystać  z pomocy doświadczonego konsultanta. On pomoże Tobie wybrać adekwatne działania, które zrealizują cel, jaki sobie zaplanowałeś         ( zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo).

Celem personal branding jest…

Pamiętajmy, że cel musi być przede wszystkim konkretny, osiągalny, realny ale także terminowy. Cel ma nas motywować do działania, który jest oparty na opowieści autentycznej i wiarygodnej, docierającej do odbiorcy, wpływającej na wiarygodność osoby. Kształtując markę osobistą jesteśmy specjalistami, musimy pamiętać, że wizytówką firmy ma być osoba.

 

Większość z nas, nie zdawała sobie sprawy z tego, że codziennie spotykamy się          z takim zjawiskiem jak personal branding. To my jesteśmy marką osobistą, nasze zachowania, wygląd, nabywane nowe cechy a także te, które już posiadamy. Cały nasz wizerunek, cała nasza osoba kształtuje markę osobistą. Wpływamy na nią swoim ciałem, mową, swoimi działaniami. Każdy z nas posiada inne cechy charakteru przez co kształtują się różnorodne marki osobiste.

 

Patrycja Skubisz

 

Może Ci się również spodoba