Jak rozwiązać spór z bankiem?

Nawet tak dokładnym instytucjom jak banki zdarzają się błędy i niedopatrzenia, na które powinniśmy szybko reagować. Korzystanie z usług bankowych to dla nas wszystkich wielkie udogodnienie, a czasami ratunek z niejednej finansowej opresji. Jednak to my jesteśmy klientem banku i jeżeli jesteśmy niezadowoleni to mamy prawo do walki o swoje prawa.

Co zatem zrobić jeśli bank pobiera od nas dodatkowe opłaty lub bez naszej wiedzy zwiększa opłaty stałe? Sprawdź sposoby na rozwiązanie sporu z bankiem!

Reklamacja w banku

Na początku nie powinniśmy podejmować żadnych radykalnych kroków. Banki nie są nieomylne i liczą się z możliwością wystąpienia pewnych nieporozumień. Dlatego czynnością, od której powinniśmy zacząć, chcąc rozwiązać spór z bankiem, jest złożenie reklamacji. Możemy to zrobić telefonicznie, mailowo lub  udając się do placówki bankowej. Jeżeli spór dotyczy większej sumy pieniędzy i zależy nam na szybkim i pewnym rozwiązaniu sprawy, najlepszym sposobem będzie niewątpliwie udać się do banku i osobiście porozmawiać z konsultantem.

Banki mają zwykle 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, choć w niektórych sytuacjach może to trwać nieco dłużej. Warto także poprosić o wydanie potwierdzenia, które zawierać będzie datę złożenia reklamacji. Może nam się to przydać w sytuacji, kiedy spór na tym etapie nie zostanie rozwiązany i będziemy musieli w inny sposób walczyć o swoje prawa.

Arbitraż bankowy

Jeżeli po złożeniu reklamacji bank nadal nie ustępuje i nie jesteśmy w stanie sami rozwiązać sporu z bankiem, pomocy musimy szukać u instytucji zewnętrznych. Osobą, do której możemy się zwrócić jest arbiter bankowy. Arbitraż działa już niemal od dziesięciu lat przy Związku Banków Polskich.  Arbiter powoływany jest przez Zarząd ZBP na czteroletnią kadencję. Jego głównym zadaniem jest rozwiązywanie nieporozumień miedzy bankami a osobami fizycznymi. Z tej opcji nie możemy jednak skorzystać jeśli problem dotyczy bardzo dużej kwoty.

Maksymalna wartość sporu rozstrzyganego przez arbitra może wynosić 8 tysięcy złotych bez odsetek i dodatkowych kosztów. Zanim jednak podejmiemy taki krok musimy być całkowicie pewni, że w tym konflikcie to właśnie my mamy rację. Dobrze jest zatem dokładnie przeczytać umowę i wszelkie regulaminy by upewnić się, że słuszność jest po naszej stronie. Jeśli bowiem bank okaże się wygranym, będziemy zobligowani ponieść koszty postępowania. Statystyki pokazują, że większość sporów rozwiązywanych przez arbitra, jest rozstrzygana na korzyść banków, dlatego warto wcześniej wszystko sprawdzić.

Spór z bankiem – jak skorzystać z pomocy arbitra

Arbiter może rozpocząć pracę wyłącznie z inicjatywy klienta. Warunkiem skorzystania z jego pomocy jest wcześniejsze złożenie reklamacji i posiadanie potwierdzenia, że nie udało nam się w ten sposób rozwiązać problemu. Może to być dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub pisemne oświadczenie, że bank w terminie 30dni nie udzielił odpowiedzi na skargę klienta.

Jak rozwiązać spór z bankiemKoszt złożenia wniosku to 50 zł. Czasem zdarza się, że nasz wniosek zostaje odrzucony, wtedy połowa tej sumy zostaje zwrócona.  Po zaakceptowaniu wniosku arbiter ma 40 dni na jego rozpatrzenie i wydanie decyzji. Jeśli bank przegra,  ma 14 dni na wykonanie orzeczenia arbitra i nie ma możliwości się od niego odwołać. Jeśli jednak to my okażemy się przegrani, a wydana przez arbitra opinia nadal wydaje się być  dla nas krzywdząca, możemy wystąpić z powództwem do sadu powszechnego.  Zdarza się to jednak rzadko, ponieważ rolą arbitra jest doprowadzenie do ugody i wyjaśnienie konsumentowi lub bankowi powstałych niejasności prawnych.

Sąd Polubowny

Ostatecznym krokiem, który możemy podjąć w sporze z bankiem po niesatysfakcjonującej decyzji arbitra, jest zgłoszenie sprawy do Sądu Polubownego działającego przy Komisji Nadzoru Finansowego. W tej sytuacji, musimy jednak posiadać zgodę banku na rozpoczęcie procesu. Nie występuje tutaj żadna maksymalna wartość sumy, o którą się spieramy. Kwota minimalna natomiast wynosi 500 zł. To rozwiązanie jest  dużo bardziej poważne, a co za tym idzie bardzo kosztowne. Od wyroku sądu przysługuje nam apelacja. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, kiedy klient pozywa bank z powództwa cywilnego. Wiąże się to z bardzo dużymi kosztami i dużym ryzykiem, gdyż banki dysponują sztabem prawników i są niewątpliwie mocniejszą stroną w postępowaniu. Nie jest to oczywiście regułą i z pewnością zdarzają się sytuacje, w których to klient wychodzi z takiego sporu zwycięsko.

Jeżeli Twój bank zawodzi, wybierz inny …

W Polsce działa kilkanaście banków, które oferują szeroki zakres usług. Z pewnością znajdziesz ofertę skrojoną na miarę swoich potrzeb. Sprawdź nasze rankingi ofert bankowych:

Ranking kont bankowych

Porównanie kart kredytowych

Najwyżej oprocentowane lokaty

Najtańsze kredyty

Może Ci się również spodoba