Co zrobić, gdy bankomat „zje” kartę?

Połknięcie karty przez bankomat to rzecz, która może się przytrafić każdemu z nas. Trzeba wiedzieć jak w takiej sytuacji zareagować, bo trzeba działać szybko. Mamy dla Państwa kilka wskazówek i informacji jak postępować w sytuacji, kiedy nasza karta zostanie zatrzymana w bankomacie.

Co stało się z kartą „zjedzoną” przez bankomat

Kiedy nasza karta zostanie zatrzymana musimy zmówić uwagę na komunikat, który pojawi się na wyświetlaczu. Czasami jest to wynik naszego błędu, a czasami usterka techniczna. Jeśli kilka razy z rzędu wprowadzany jest błędny PIN, wówczas karta zostanie zatrzymana w celu bezpieczeństwa. Podobnie jest, gdy karta jest zastrzeżona. Jednak bankomat może „zjeść” kartę z przyczyn niezależnych od nas. Jeśli bankomat ulegnie awarii, zatnie się lub wyłączy w trakcie transakcji, wówczas dla bezpieczeństwa nasza karta jest zatrzymywana. Problem z odzyskaniem karty może być wtedy, gdy wybieraliśmy pieniądze w bankomacie innego banku.

Jaki bankomat „zjadł” Ci kartę?

Rodzaj i lokalizacja bankomatu ma duże znaczenie. Jeśli karta została zatrzymana w bankomacie Twojego banku w większości jest do odzyskania. Zapominając PINu lub przetrzymując kartę zbyt długo, sami powodujemy zatrzymanie karty. W takich sytuacji karta jest do odebrania w placówce banku, po wcześniejszym powiadomieniu firmy obsługującej dany bankomat. Musimy jednak pamiętać, że bank przetrzymuje ją tylko kilka dni, po tym terminie karta jest niszczona. Problem zaczyna się w momencie, gdy karta zostanie zatrzymana w bankomacie obcego banku. Ze względu na nasze bezpieczeństwo, żeby karta nie dostała się w niepowołane ręce, karta jest od razu niszczona. Nie ma wówczas znaczenia czy zatrzymanie miało miejsce z naszej winy czy z powodu awarii. Dla pewności należy jednak zablokować kartę w placówce swojego banku. Podobnie jak rodzaj bankomatu, istotna jest również jego lokalizacja. Jeśli wybierasz pieniądze z bankomatu przy placówce banku, wówczas należy od razu udać się tam i zgłosić sytuację. Czasami uda się odzyskać kartę od ręki. W innym wypadku otrzymamy odpowiednie informacje, jak dalej postępować. Więcej zaangażowania wymaga sytuacja, gdy bankomat jest z dala od placówki banku – wolnostojący. Na pewno zauważyliście, że na każdym bankomacie są kartki z alarmowymi numerami. Należy wówczas zadzwonić i poinformować o całej sytuacji. Pamiętajmy, że powinniśmy cały czas znajdować się przy bankomacie. Jeśli oddzwonimy później lub odejdziemy od bankomatu, nasza karta może zostać zwrócona kolejnemu użytkownikowi. Pod numerem alarmowym otrzymamy informacje jak dalej postępować.

Co robić, gdy bankomat zatrzymał kartę?

  1. Cały czas bądź przy bankomacie, może to chwilowa awaria.
  2. Jeśli popełniłeś błąd – nie odebrałeś karty, wpisałeś kilka razy zły PIN, wówczas zadzwoń do placówki banku i zastrzeż swoją kartę, następnie udaj się tam, aby uzyskać informacje dotyczące jej odzyskania.
  3. Jeśli problem wystąpił z winy urządzenia – zadzwoń na numer alarmowy, który znajduje się na bankomacie i dowiedz się jak odzyskać kartę. Następnie zadzwoń do banku i zastrzeż kartę.
  4. Jeśli straciłeś kartę w bankomacie obcego banku, zadzwoń do swojej placówki banku i zablokuj kartę dla bezpieczeństwa. Następnie poproś o wydanie nowej karty.

Opłata za wyrobienie nowej karty

Jeśli nie uda Ci się odzyskać karty po zatrzymaniu jej w bankomacie, musisz poprosić o wydanie nowej. To w większości wiąże się z kosztami. Istotnej jest to, czy straciłeś kartę ze swojej winy czy nie. Ale pamiętajmy, że właściciel bankomatu nie musi zwracać karty. To zależy od jego dobrej woli. Podczas starań o zwolnienie z kosztów wyrobienia nowej karty, będzie brane pod uwagę, czy my popełniliśmy błąd, czy może nastąpiła awaria. W takim przypadku możemy starać się zwolnienie z kosztów, ale bank nie musi tego uwzględnić.

Stan konta po zatrzymaniu karty

Jeśli nasza karta została zatrzymana należy bezzwłocznie zgłosić potrzebę jej zastrzeżenia. To konieczne nawet w sytuacji, gdy kartę „zje” bankomat obcego banku i wiemy, że zostanie ona zniszczona. Nie mamy pewności, że karty są niszczone od razu, czy za jakiś czas i czy nikt z niej wcześniej nie skorzysta. Bardzo ważne jest, aby po takim zajściu bezzwłocznie, w placówce banku lub za pomocą bankowości elektronicznej, sprawdzić stan konta. Jeśli pojawia się jakaś niezidentyfikowana transakcja, należy to szybko zgłosić. Może się zdarzyć, że w czasie wypłacania pieniędzy bankomat uległ awarii i zatrzymana została nie tylko karta, ale także pieniądze, których nie otrzymaliśmy, a widnieją jako wypłacone. Należy wyjaśnić tę sytuację w banku. Klient powinien zgłosić niewłaściwe obciążenie rachunku bankowego. Wówczas bank zobowiązany jest zbadać całą sprawę i zwrócić nam zatrzymane pieniądze. Ta procedura trwa zazwyczaj kilka dni.

Może Ci się również spodoba