Reklamacja w banku. Jak złożyć reklamację w banku?

Nawet w bankach, które cieszą się uznaniem większości klientów mogą zdarzyć się problemy. Mogą to być źle naliczone opłaty, niezrealizowane dyspozycje klienta, czyli wszelkie zaniedbania lub błędy pracowników. Jakie działania podjąć w takiej sytuacji? Jak złożyć reklamację w banku?

Osoby, które prowadzą własny biznes wiedzą jak ważna jest reklama. To ona przyciąga uwagę klientów, sprawia, że chcą oni skorzystać z usług danej firmy. Bo przecież „reklama dźwignią handlu”. Banki nie są wyjątkiem i także używają tego narzędzia do przyciągania klientów. A pojawiające się w nich znane twarze mają im w tym pomóc. Niewątpliwie jest to skuteczne rozwiązanie, jednak ogromny wpływ na pozyskanie klienta ma jakość świadczonych usług. To ona sprawia, że klienci będą chcieli kontynuować współpracę z danym bankiem i prawdopodobnie polecą go swoim znajomym.

Niestety, czasami poziom świadczonych usług nie jest zadowalający. Zastanawiasz się czy możesz dochodzić swoich racji i praw? Otóż możesz. I masz do tego odpowiednie narzędzie, a jest nim reklamacja. W dzisiejszym artykule omówimy tę palącą kwestię dokładniej. Zapraszam do dalszej lektury.

Reklamacja w banku – definicja

Reklamacja to zmora zarówno klientów jak i pracowników banku. Każda ze stron chciałaby uniknąć tej niekomfortowej sytuacji, jednak pomimo najszczerszych chęci, czasami jest to niemożliwe. Błądzić jest rzeczą ludzką. W takiej sytuacji  najważniejsza jest współpraca i chęć rozwiązania problemu.  Z tym może być różnie. Często towarzyszące Ci negatywne emocje mogą utrudnić pozytywne załatwienie sprawy. Brak odpowiedniej wiedzy na temat składania reklamacji także nie pomaga. Zanim dowiesz się jak pozytywnie złożyć reklamację, poznaj jej definicję. Ale spokojnie, nie będę zadręczał Cię szczegółami prawnymi.

Reklamacja jest rodzajem skargi i żądania w jednym. Możesz więc wyrazić w niej niezadowolenie w związku z poziomem świadczonych (w tym wypadku przez bank) usług, działaniem niezgodnym z prawem, poskarżyć się na wadliwy towar lub niewywiązanie się z umowy. Co więcej, masz prawo żądać wyjaśnienia sprawy lub nawet rekompensaty za poniesione straty.

Jaką formę może przyjąć reklamacja w banku?

Ustalony jednolity wzór raczej nie istnieje. Wiele zależy od rodzaju banku. Można natomiast rozróżnić dwie formy: ustną i pisemną. Ustną reklamację możesz złożyć bezpośrednio w oddziale Twojego banku. Zostanie ona spisana przez pracownika tej placówki. Możesz ją także złożyć telefonicznie za pośrednictwem infolinii, a wtedy zostanie ona udokumentowania przez konsultanta. Pamiętaj, że w obu tych przypadkach masz prawo żądać wglądu do treści spisanej reklamacji, a pracownicy banku są zobowiązani do jej odczytania. Pisemną reklamację możesz wysłać pocztą w formie zwykłego listu lub skorzystać z dobrodziejstw Internetu i wysłać maila. Czasami są to gotowe formularze reklamacyjne udostępnione w oddziale banku lub na stronie internetowej, ale może to być własnoręcznie napisane pismo.

Jak skutecznie złożyć reklamację w banku?

Teraz przechodzimy do sedna, czyli do tego  jak powinna wyglądać skuteczna reklamacja. Często klient musi się namęczyć, aby bank pozytywnie rozpatrzył jego reklamację. Okazuje się, że złożenie jej nie jest wcale takie proste, bowiem trzeba pamiętać o kilku istotnych sprawach. Istnieją pewne elementy, które pozwalają odróżnić skuteczną reklamację od tej nieskutecznej. Jeśli zależy Ci na uniknięciu nerwów i pozytywnym załatwieniu sprawy, czytaj dalej.

Na początek zmień swoje nastawienie. Co mam na myśli? Chodzi mi o opanowanie negatywnych emocji. Nie daj się im ponieść, ale podejdź do sprawy na chłodno (to trudne, wiem, ale dasz radę). Pozytywne nastawienie na pewno Reklamacja w bankupomoże rozwiązać sprawę szybciej. Im bardziej się miotasz, rzucając oskarżenia pod adresem pracowników, tym dłużej to potrwa. Nie wyżywaj się więc na (często niewinnym) pracowniku banku, ale na spokojnie wytłumacz o co chodzi. Liczą się konkrety.

Skoro mowa o konkretach, pamiętaj, że ważna jest treść reklamacji. To od niej w dużej mierze zależy, czy Twój problem zostanie rozwiązany. Skuteczna reklamacja musi zawierać kilka elementów. Banki wymagają pewnych informacji. Jeśli chodzi o wersję pisemną są to Twoje dane kontaktowe, może to być też numer PESEL, czy numer rachunku bankowego. Powinieneś także uwzględnić dane banku (czyli nazwa, siedziba, oddział).

W przypadku telefonicznego załatwiania sprawy, wystarczy logowanie na infolinii i potwierdzenie danych. W dalszej części reklamacji możesz przejść do nakreślenia istoty Twojego problemu. Powinieneś w szczegółowy sposób opisać swoją sprawę, sformułować zarzuty. Pamiętaj o opanowaniu emocji, nie stresuj się i nie spiesz. Przedstaw swoje oczekiwania, żądania wobec banku. Bądź także konkretny. Zaproponuj rozwiązanie sporu, poproś o wyjaśnienie sytuacji, a jeśli chcesz rekompensaty za poniesione straty, najpierw przedstaw odpowiednie dowody (dołącz je w załącznikach).

Jeśli składasz wersję pisemną nie zapomnij o podpisie! Dobrze jest złożyć osobiście reklamację i poprosić o potwierdzenie odbioru od pracownika (jego podpis i pieczątka). Jeśli wysyłasz ją pocztą, wyślij list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu masz dowód na wypadek, gdyby bank twierdził, że nie otrzymał reklamacji.

Odrzucenie reklamacji przez bank

W takiej sytuacji możesz odwołać się od decyzji banku w ciągu 14 dni od daty otrzymania odpowiedzi. Powinno być ono pisemne. Jeśli to nie pomoże, istnieją jeszcze inne możliwości. Zwróć się do Rzecznika Praw Konsumenta, Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego lub ostatecznie do Sądu Powszechnego.

Podsumowanie

Składanie reklamacji nie jest łatwe, jednak znajomość zasad ich składania wiele ułatwia. Należy jednak podkreślić, że metoda składania może mieć wpływ na rozpatrzenie skargi. Najlepiej zrobić to osobiście w oddziale banku, na spokojnie, bowiem zawsze warto rozmawiać.  Obsługa powinna także dążyć do spisania Twojej reklamacji tak, aby była ona możliwa do późniejszego rozpatrzenia. Warto współpracować z pracownikami banku zamiast ich oskarżać. Ale zanim złożysz reklamację, pamiętaj, że warto najpierw zastanowić się, czy faktycznie masz powód. Jeżeli problem wydaje się nie do rozwiązania lub jesteś niezadowolony z obsługi banku możesz skorzystać z usług innej instytucji.

Porównaj banki w naszych rankingach

Może Ci się również spodoba