Przelew na zamknięte lub złe konto

Przelewy bankowe stały się codziennością i stanowią poważną alternatywę dla tradycyjnych płatności gotówkowych. W dobie Internetu i smartfonów płatności elektroniczne stały się niezwykle łatwe i dostępne dla każdego.

Prowadzenie działalności gospodarczej, sprzedaż oraz kupowanie w sklepach internetowych, czy nawet tak oczywiste sprawy jak otrzymywanie wynagrodzenia i płacenie rachunków nie były by możliwe bez przelewów bankowych. Czasami jednak coś pójdzie nie tak, na przykład wyślemy przelew na zamknięte lub błędne konto bankowe. Co wówczas dzieje się z pieniędzmi?

Przelew na złe konto – powód do zmartwień?

Jeśli zdarzyła Ci się pomyłka i niechcący wysłałeś przelew na konto, które zostało zamknięte, nie wpadaj w panikę. Wbrew pozorom sytuacja jest niegroźna, choć może przysporzyć nieco stresu. Systemy bankowe są przygotowane na takie ewentualności, dlatego nie ma powodów do obaw. Również podanie błędnego numeru konta bankowego podczas wysyłania przelewu nie stanowi poważnego problemu.

Banki posiadają specjalne procedury zabezpieczające przed zaksięgowaniem przelewu na zamkniętym koncie. Numery zamkniętych kont nie są również przydzielane nowym klientom, dlatego wykluczona jest sytuacja, w której wysłane pieniądze trafią do niepożądanej osoby.

Przelew na zamknięte konto

Po pierwsze nie należy wpadać w panikę. Jeśli pieniądze zostały wysłane na zamknięte konto, bank automatycznie cofnie przelew. W takiej sytuacji pieniądze wrócą na konto w ciągu jednego do czterech dni roboczych. Nie ma również potrzeby kontaktowania się z bankiem – wystarczy odrobina cierpliwości.

Anulowanie przelewu

Realizacja przelewów możliwa jest dzięki polskiemu systemowi rozliczeń międzybankowych Elixir, za który odpowiedzialna jest Krajowa Izba Rozliczeniowa. Od poniedziałku do piątku odbywają się dziennie po trzy sesje rozliczeniowe wchodzące i wychodzące. W każdym banku odbywają się one w innych godzinach, jednak zazwyczaj pierwsza z nich ma miejsce od rana, następna około południa, a ostatnia po południu.

Czas, w jakim zostanie zrealizowany przelew, zależy więc od momentu rozpoczęcia sesji. Jeśli zorientowaliśmy się przed rozpoczęciem sesji wychodzącej banku, że zlecony przez nas przelew zawiera niewłaściwy numer konta, możemy anulować go samodzielnie w panelu transakcji (jeśli dysponujemy dostępem do naszego konta przez Internet) lub dzwoniąc na infolinię naszego banku. Czasami banki zastrzegają w swoich regulaminach możliwość wycofania transakcji wykonanych w Internecie – wtedy niezbędna jest wizyta w placówce i złożenie pisemnego wniosku o wycofanie transakcji. Jeśli z jakiegoś powodu nie zdążyliśmy dokonać anulacji bądź spostrzegliśmy swój błąd zbyt późno, należy poczekać, aż system automatycznie zwróci pieniądze na nasze konto.

Przelew na zły numer konta

Przelew na zamknięte kontoPopełnienie błędu podczas wpisywania numeru konta bankowego odbiorcy również nie stanowi problemu. Systemy bankowe wyposażone są w zabezpieczenie pozwalające wykrycie błędu w numerze konta. Numery rachunków bankowych są skonstruowane w taki sposób, że prawie niemożliwe jest wpisanie błędnego numeru konta, który będzie odpowiadał rachunkowi innego klienta. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu tzw. sumy kontrolnej wyliczanej dla każdego numeru indywidualnie. Jeśli wpiszemy błędny numer rachunku do przelewu, system rozpozna, że wpisany ciąg cyfr jest nieprawidłowy i poinformuje nas o tym fakcie.

Co zrobić gdy pieniądze nie zostały zwrócone na konto?

W rzadkich przypadkach może zdarzyć się sytuacja, w której odbiorca twierdzi, że zamknął swoje konto, jednak pieniądze nadal nie wracają do nadawcy. Przyczyny tego mogą być różne, na przykład niedopełnienie formalności podczas zamykania konta. W tych okolicznościach najlepszym rozwiązaniem jest prośba do naszego kontrahenta, aby sprawdził, czy bank faktycznie zamknął rachunek. Jeżeli obowiązki banku odbiorcy zostały należycie wypełnione i nadal nie otrzymaliśmy zwrotu przelewu, powinniśmy złożyć reklamację w naszym banku. Takie okoliczności mogą wydawać się bardzo niepokojące i stresujące, jednak należy pamiętać, że nie ma możliwości, aby w pieniądze zaginęły w systemie bankowym. Po złożeniu reklamacji bank podejmie odpowiednie kroki w celu prześledzenia drogi przelewu i zwrotu pieniędzy na konto nadawcy. Niedogodnością jest jedynie czas trwania całej procedury.

Jak uniknąć niepożądanych sytuacji

Aby uniknąć niepotrzebnego stresu, należy upewnić się, czy posiadamy poprawny numer konta bądź czy adresat nie zmienił rachunku bankowego. Formularz przelewu powinno się wypełniać dokładnie sprawdzając wprowadzone dane. W przypadku częstych płatności do tego samego odbiorcy, dobrym rozwiązaniem jest dodanie go do listy zdefiniowanych odbiorców, dzięki czemu nie musimy za każdym razem od nowa wypełniać tego samego formularza. Jeśli nie wykonywaliśmy przelewu od dłuższego czasu, należy sprawdzić zarówno dane teleadresowe odbiorcy, jak i aktualny numer konta. W razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z adresatem. Posiadanie aktualnych i sprawdzonych danych to podstawa udanej transakcji.

Zobacz również – porównanie kont osobistych

Przygotowane przez ekspertów zestawienie najlepszych rachunków osobistych.

 

Może Ci się również spodoba