Programy lojalnościowe – czy warto korzystać?

Karty stałego klienta, kupony rabatowe czy firmowe upominki to tylko kilka z wielu przykładów narzędzi, jakimi operują organizacje prowadzące programy lojalnościowe. Niejednokrotnie zdarza się słyszeć zapytanie o posiadanie karty klienta. Niezależnie od tego czy jest to salon jubilerski, supermarket czy też stacja paliw. Mimo, że programy lojalnościowe istnieją w Polsce już od kilkunastu lat, to ich liczba wzrasta, a różnorodność poszerza się coraz bardziej. Jednak, czym są programy lojalnościowe oraz jakie profity płyną z ich wykorzystania?

Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe są pewnym rozwiązaniem marketingowym stosowanym przez przedsiębiorstwa, w celu nawiązywania jak i podtrzymywania relacji z klientami. Ponadto ich efektywność przyczynia się nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale także do podwyższenia stopnia zadowolenia konsumenta. Najlepszym tego przykładem są supermarkety bądź stacje paliw, w których każdorazowe wykonanie zakupów jest premiowane punktami. Ilość przyznawanych punktów jest zazwyczaj proporcjonalna do wysokości wydanej kwoty. Po jakimś czasie, gdy suma „oczek” na karcie stałego klienta jest wystarczająco wysoka, można wymienić je na nagrody ujęte w katalogu bądź otrzymać bony czy kupony rabatowe.

Instytucje bankowe również oferują swoim klientom programy lojalnościowe. Ich forma co prawda nie jest identyczna jak w przypadku supermarketów czy stacji, jednak w pewnym stopniu potrafi zachęcić i zmotywować klienta do skorzystania z usług. Najczęściej spotykanym w bankach programem lojalnościowym jest tzw. program rekomendacyjny. Zasada działania opiera się na tym, że klient (o ile oczywiście jest zadowolony z usług banku) poleca produkty finansowe innym osobom. Jeśli bank zyskuje nowych użytkowników, klient otrzymuje z zamian profit w postaci gotówki na konto bądź inne premie oferowane przez daną sieć. Korzystanie z karty płatniczej, również może przynieść zyski. Jeśli jest ona używana dość często, bank może naliczać punkty, które następnie zostaną wymienione na nagrody z katalogu. Wynagrodzenie za korzystanie z karty może także występować w formie rabatów zakupowych od 3 do 10%, czy też zwrotu poniesionych kosztów.

Jak wiadomo uczestnictwo w programach lojalnościowych, przyczynia się do posiadania, a co za tym idzie konieczności noszenia kart bądź kuponów. W przypadku stałych klientów kilku sklepów, trzeba wygospodarować pewną ilość miejsca w portfelu, co nie zawsze jest możliwe jak i wygodne. Jednak idea programów również idzie z duchem czasu, a rosnąca popularność urządzeń elektronicznych umożliwia w wielu przypadkach zastąpienie plastików. Obecnie istnieje spora ilość aplikacji, które tworzą wirtualny portfel zawierający karty lojalnościowe. Zasada ich działania jest bardzo prosta i zbliżona do płatności wykonywanych za pomocą telefonu.

Czy warto korzystać z programów lojalnościowych?

Każde uczestnictwo w programie lojalnościowym wiąże się z uzyskaniem mniejszych lub większych profitów. Korzystanie z takiej promocji służy jako opcja dodatkowa do zakupu produktów czy też usługi, co więcej nie wymaga żadnego wkładu, poza pieniężnym oczywiście. W dłuższej perspektywie czasowej, wydane środki mogą wrócić do portfela w formie bonów czy rabatów. Osoby, które chcą w pewnym stopniu zadbać o swoje finanse powinny się zastanowić nad udziałem w takim programie. Ważnym jest, aby dokładnie zapoznać się z ofertą oraz wywnioskować czy korzyści wyniesione z udziału w promocji będą wystarczająco satysfakcjonujące.

Może Ci się również spodoba